. داراي علم ، ادراك، تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است. [2]
3. داراي تكليف و مسئوليت است. [3]
4. گروهي از آن ها مؤمن و صالح و گروهي كافرند. [4]
5. داراي حشر و نشر و معادند. [5]
6. قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگيري و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند. [6]
7. با بعضي از انسانها ارتباط برقرار مي كردند و با آگاهي محدودي كه نسبت به بعضي از اسرار نهايي داشتند، به اغواي انسانها مي پرداختند. [7]
8. ميان آنها افرادي يافت مي شوند كه از قدرت زيادي برخوردارند، همان گونه كه ميان انسان ها چنين است. [8]
9. قدرت بر انجام بعضي از كارهاي مورد نياز انسان را دارند. [9]
10. خلقت آنها روي زمين قبل از خلقت انسان ها بوده است. [10]
11. در داستان حضرت سليمان عليه السلام وقتي عفريتي از جن مدعي ميشود كه مي تواند تخت بلقيس را به نزد سليمان آورد پيش از آن كه از مجلسش برخيزد، [11] حضرت سليمان آن جن را تكذيب نميكند؛ اگر چه در قرآن نيامده است كه آن جن تخت را آورد. [12]
از مجموع اين آيات استفاده مي شود كه جن يك موجود خيالي نيست و يك موجود واقعي مادي است كه ارتباط با او امكان پذير است و عده اي هم با او ارتباط برقرار كرده اند. اگرچه از روزگاران قديم بين انسان و جن، شيوه هاي مختلفي از روابط تصور مي شده است، اما ما تنها شيوه هايي را كه در روايات معتبر آمده است مي توانيم بپذيريم.
در اين جا به بعضي از گونه هاي اين روابط كه در قرآن و روايات و سخنان دانشمندان ذكر شده، اشاره مي كنيم:
ألف: پناه بردن به جن؛ در قرآن مجيد آمده: "و همانا مرداني از انس به مرداني از جن پناه مي بردند، پس به سختي هاي ايشان مي افزودند". [13]
رسم عرب چنين بود كه هرگاه به بيابان هولناكي مي رسيدند، به جن آن وادي پناه مي بردند. اسلام اين كار را نهي كرده و پناه بردن به آفريننده ي جن و انس را امر فرموده است. [14]
ب: تسخير جن؛ تسخير جنيان و به خدمت گرفتن آن ها، گرچه ممكن است اما ميان فقها در باره ي اين كه آيا چنين كاري جايز است يا نه؟، بحث است. قدر مسلم آن است كه اين كار نبايد از راهي كه شرعا حرام است صورت گيرد يا باعث آزار و اذيت آن ها شود و نيز نبايد به كارگرفتن آنها براي كارهاي نامشروع و حرام باشد زيرا انجام كار نامشروع، حرام است چه با واسطه باشد يا بي واسطه. [15]
از آيت الله العظمي خامنه اي؛ در باره ي حكم مراجعه به افرادي كه از طريق تسخير ارواح و جن اقدام به معالجه ميكنند، با توجه به اين كه يقين وجود دارد كه آن ها فقط كار خير انجام ميدهند، سؤال شد، ايشان جواب فرمودند: اين كار في نفسه اشكال ندارد، مشروط بر اين كه از راه هايي كه شرعاً حلال هستند، اقدام شود. [16]
براي توضيح بيشتر رجوع كنيد ، به:
1- نمايه: توانايي شيطان و جن، سؤال 883.
2- نمايه: شيطان، فرشته يا جن؟، سؤال 857.
3- كتاب جن و شيطان، تحقيق قرآني، روايي و عقلي، تأليف علي رضا، رجالي تهراني.
[1] الرحمن ، 15.
[2] آيات مختلف سوره جن.
[3] آيات سوره جن و الرحمن.
[4] آيات سوره جن و الرحمن.
[5] همان، 15.
[6] همان، 9.
[7] همان، 6.
[8] نمل ، 39.
[9] سباء ، 12 - 13.
[10] حجر ، 27.
[11] نمل، 40 - 30.
[12] جوادي آملي، عبدالله، تفسير موضوعي، ج1، ص 119.
[13] جن، 6.
[14] نك: بحارالأنوار ، ج 92 ، ص 148 ، [المحاسن] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا تَغَوَّلَتِ الْغِيلَانُ فَأَذِّنُوا بأَذَانِ الصَّلَاةِ.
[15] نك: منهاج الصالحين (للخوئي)، ج2، ص 8.
[16] توضيح المسائل (المحشي للإمام الخميني)، ج2، ص 980 ، س 1232 .